Managementul clasei de elevi
se
referă la un ansamblu de activităţi şi comportamente ale profesorului, care
urmăresc să întreţină o atmosferă de
cooperare
şi
de
implicare
a
elevilor în realizarea sarcinilor de învăţare care le
revin.
-este o componentă importantă a comportamentului de predare, căci un bun
management al grupului de instruire se asociază cu o bună activitate de învăţare
a elevilor şi cu o mai bună însuşire a cunoştinţelor.
-un
grup de instruire bine condus este unul în care elevii sunt permanent angajaţi
în activităţile şi sarcinile de învăţare pe care profesorul le-a pregătit pentru
ei şi în care prea puţine alte preocupări intră în interferenţă cu aceste
sarcini şi activităţi.
Managementul clasei
cuprinde trei componente esenţiale:
managementul conţinutului,
managementul problemelor disciplinare, şi
managementul relaţiilor interpersonale
|
Managementul problemelor disciplinare
- se referă la tehnicile necesare
rezolvării problemelor de disciplină a clasei.
- Aprecierea simţului de răspundere
-
Profesorii pot monitoriza comportamentul elevilor, pot vedea dacă acesta
corespunde aşteptărilor şi dacă elevii dovedesc simţ de răspundere.
Profesorul trebuie să păstreze contactul vizual cu clasa (s-o „scruteze”
frecvent), să se mişte prin clasă în timpul lucrului independent, apreciind
efortul susţinut al elevilor sau comportamentul deosebit al acestora.
-
Profesorul poate aprecia comportamenul adecvat prin zâmbet, înclinarea
aprobativă a capului, laude, remarci compatibile cu vârsta elevilor, în mod
frecvent. Comportamentul responsabil al acestora poate fi consemnat în
scris, prin notificări adresate direct elevului sau
părinţilor/supraveghetorilor, incluzând certificate de merit. De asemenea,
profesorul poate să arate aprecierea dând elevului sarcini suplimentare şi
lăudându-l pentru eforturile lui zilnice. Exemple: „Kevin, ai simţ de
răspundere. Văd că eşti atent şi interesat.” „Jarod, intervenţia ta ne-a
ajutat să înţelegem mai bine problema”.
Corectarea comportamentului iresponsabil sau neadecvat
-
Profesorul aduce la cunoştinţă elevilor un număr de acte comportamentale
neadecvate (observabile de către aceştia) care pot interveni pe parcursul
unei zile. Profesorul trebuie să determine dacă aceste comportamente pot fi
controlate prin ignorare, măsuri ulterioare de corecţie etc. Măsurile
potrivite trebuie aplicate cu calm, fermitate şi obiectivitate. Elevii
trebuie înştiinţaţi de la început care sunt măsurile cărora vor fi supuşi în
cazul comportamentului neadecvat (în spaţiul şcolii măsurile includ
ignorarea, controlul proxemic, admonestarea verbală blândă, aluzii şi
avertismente, exemplele pozitive, tehnica „timpului datorat”, eliminarea).
Profesorul trebuie să se asigure că măsura corectivă este adecvată
comportamentului care a cauzat-o.
Ignorarea
-
Profesorul trebuie să ignore un elev care poate reacţiona negativ la
admonestarea verbală blândă sau al cărui comportament neadecvat nu lezează
desfăşurarea orei. Profesorul trebuie să găsească ocazii pentru a da exemple
de comportamente responsabile şi iresponsabile, să interacţioneze pozitiv cu
elevul şi să ignore constant limbajul verbal sau corporal neadecvat.
4. Controlul proxemic
-
Profesorul se deplasează în spaţiul elevului pentru a-i supraveghea
comportamentul.
5. Admonestarea verbală blândă
-
Această metodă se aplică atunci când elevul nu realizează că are un
comportament neadecvat. Profesorul se va adresa individual elevului în
cauză, însoţind admonestarea blândă cu exemple de comportament pozitiv
alternativ. Ex.: „Andreea, trebuie să vizionezi acest film. Aminteşte-ţi
care e regula noastră – Fii gata să înveţi”
6. Amânarea
-
Amânarea intervine când un elev încearcă în mod insistent să atragă atenţia
asupra propriei persoane. Ex.: „Sonia, dacă ai o plângere, o discutăm la
momentul potrivit”. „Monica, ai început să vorbeşti fără rost. Notează-ţi ce
ai de spus şi aşteaptă până vei primi răspunsul la timpul cuvenit”
7. Aşezarea
diferenţiată a elevilor în clasă
-
Profesorul trebuie să aşeze mai aproape de catedră/tablă pe cei care au
probleme de acuitate vizuală/auditivă sau pe cei care necesită mai multă
asistenţă. De asemenea, aranjamentul trebuie să ţină seama şi de
aptitudinile elevilor.
|
8. Tehnica „Timpului datorat”
-
Aceasta tehnică se aplică în cazul în care timpul irosit în clasă din cauza
comportamentului neadecvat al elevului trebuie recuperat de acesta în timpul
lui liber. Se fixează intervale mici de timp pentru fiecare abatere.
Profesorul trebuie să decidă care va fi activitatea elevului în intervalul
de „timp datorat”. Ex.: „Vanesa, trebuie să asculţi când altcineva
vorbeşte”. Dacă elevul continuă să vorbească, profesorul îi comunică:
„Vanesa, ne eşti datoare două minute”
9. Eliminarea
-
Eliminarea în spaţiul clasei, într-un loc special desemnat. Profesorul
stabileşte dinainte durata eliminării, astfel ca aceasta să fie compatibilă
cu vârsta/nivelul elevului; se foloseşte un cronometru pentru a urmări
respectarea intervalului de către elev; elevii de vârstă mică trebuie
însoţiţi până la locul respectiv; dacă elevul are acelaşi comportament după
ce revine la loc, va fi trimis înapoi; profesorul trebuie să pregătească un
formular care va trebui completat de elev, cu scopul ca acesta să reflecteze
asupra propriului comportament; de asemenea, va purta o discuţie coerentă cu
elevul.
10. Înştiinţarea părinţilor/supraveghetorilor
-
Părinţii/supraveghetorii vor fi înştiinţaţi cu privire la comportamentul
elevului şi li se va sugera să inducă acestuia un comportament responsabil.
În orice caz, metoda nu poate fi aplicată în cazurile de comportament
neadecvat „cronic”.
11. Angajamentul scris
-
Angajamentul scris reprezintă o soluţie cooperantă pentru rezolvarea
problemelor disciplinare în cazul în care măsurile de mai sus nu sunt
eficiente; angajamentul include aşteptările profesorului (clar formulate),
consecinţele negative ce decurg din comportamentul elevului, precum şi
intervalul de timp în care se aşteaptă remedierea. Profesorul trebuie să-i
înveţe pe elevi cum se alcătuiesc aceste angajamente şi să-i ajute să aleagă
şi să administreze singuri posibilele consecinţe şi măsuri.
12. Stabilirea regulilor de comportament în afara clasei
-
Dacă elevii sunt puşi să supravegheze activităţile din pauză, se vor mândri
că sunt trataţi ca nişte adulţi. Cei care încalcă regulile trebuie să
suporte consecinţele. Profesorul stabileşte o listă de tipuri de
comportament în spaţiul respectiv (acceptabil şi neacceptabil) şi o listă de
măsuri în cazul nerespectării regulilor. Profesorul trebuie să identifice
modalităţi de permanentizare a supravegherii pe holuri şi să ofere un
feedback pozitiv elevilor când comportamentul acestora s-a îmbunătăţit.
13. Măsurile coercitive.
-
Acestea trebuie utilizate cu grijă, deoarece sunt considerate intervenţii
radicale. Trebuie aplicate pe termen scurt şi planificate în raport cu tipul
de comportament rezistent la alte soluţii mai simple.
adas.jpg
|